Heerlijke singlereis naar Portimao

23-04-2021 door Suzanne

Mijn naam is Suzanne en sinds 2014 begeleid ik Crusj reizen. Hierbij mijn (uitgebreide) reisverslag van de week van 12 september!

Ik heb net een groep afgeleverd op het vliegveld maar nog voor al mijn afscheidstranen zijn weggeveegd druppelt er al weer een nieuwe groep binnen. De laatste (en grootste) groep van drie weken Portimao, voor de single reizen in de leeftijd 25-50.

Nadat iedereen is aangekomen in hotel Tivolli Marina Portimao, worden de eerste nieuwe contacten gelegd tijdens het luxe ontbijt met het schitterende uitzicht over de Marina van Portimao. Vandaag is het tijd voor ontspanning! Lekker luieren bij de beachclub of het zwembad van NoSoloAgua, een actieve volleybalwedstrijd of juist even op verkenningstocht door de drukke boulevard van Praia da Rocha? It’s up to you! In de avond doen we een heerlijke welkomstmaaltijd bij NoSoloAgua, de plek waar de rest van de week iedereen elkaar weer na de gezamenlijke of individuele activiteiten zal treffen.
... Lees meer

suzanne vertelt over haar ervaring als reisleiding van crusj

De aftrap van de excursies wordt gegeven door de Osiris. Een dagje op deze boot is de ultieme manier om je aan het begin van je vakantie volledig te ontspannen! Heen langs de kust van de Algarve richting Lagos waar we stil gaan liggen. De kust van Lagos biedt een paar prachtige plaatjes vanwege de scherp afgesneden rotspartijen. Soms spotten we onderweg een hele groep dolfijnen! Helaas hadden we in dit geval nog geen geluk. In de hoop ze wel te kunnen zien met de verrekijker vroeg Dimitri de kapitein: Can I have the ‘far-away-looker’ please? Eenmaal bij Lagos aangekomen gaan we met een klein bootje, groepje voor groepje wat verder richting de rotsen en grotten. Onderweg wijst Augusto allerlei dieren aan die je (met een beetje creatieve inspanning) nog ziet ook! Een lekkere lunch, genoeg te drinken en een sappige watermeloen later zeilt de Osiris weer uit richting Portimao.
mooiste stranden ter wereld zijn in portugal te vinden
Bij een Crusj singlereis staat er elke dag een ander diner op de planning bij steeds een ander restaurant, zorgvuldig gekozen met behulp van locals. Daarna gaat ieder zijn eigen weg of vindt de groep elkaar bij NoSoloAgua. Op avond twee zijn we met wat enthousiastelingen naar de ‘strip’ gegaan van Praia da Rocha. We begonnen met een bezoekje aan de Moonlight wat niet echt de juiste keuze was: binnen no-time was de bar tot de nok toe gevuld met 16 jarigen en veel te harde muziek. Gauw met zijn allen naar de Mojito temple, een leuke salsabar, waar ze heel blij waren met de grootte van onze groep. Elk tweede drankje en de shotjes waren daarom gratis, de muziek werd aangepast op ons en als we het aangaven ging deze zelfs harder of zachter!

Wave after wave
Genoeg gechilld, het is tijd voor actie! Normaal gesproken rijden we helemaal richting de westkust, 10 minuten voorbij Sagres (volgens Columbus destijds het einde van de wereld) om te surfen. Maar de golven waren daar iets te heftig voor de beginners en de groep vond het dan ook geen enkel probleem de golven van Praia da Rocha te leren bedwingen. Na een goede warming-up en uitgebreide uitleg was het tijd om het water in te gaan. Een gezonde portie doorzettingsvermogen is er echter wel voor nodig, want het is niet zo makkelijk als het eruit ziet! Gelukkig was ons motto: we zien alleen maar uitdagingen, geen problemen! En na een dagje surfen had iedereen een keer op zijn bord gestaan.
surfen, mountainbiken, maar ook relaxen bij nasolo

The old new
Na deze inspannende dag stond restaurant ‘O Velho Novo’ (the old new) in Ferragudo op de planning. Dit dorpje ligt aan de andere kant van het water en bereiken we daarom per watertaxi. De voorgaande weken was dit de plek waar een dubbele romance uitkwam en iemand een tree miste waardoor hij in het water belandde. Wat stond ons dit keer te wachten? Gelukkig alleen een lekkere Portugese maaltijd en een gezellige avond!

Hollands buitje
Voor degene die nog niet genoeg actie hadden gehad, stond er op dinsdag een dagje mountainbike op het programma! Er was zoveel animo voor dat we de groep op konden delen in makkelijk en moeilijk. Helaas kwam de storm met bijbehorende regenbui (wolkbreuk) en onweer dit keer wel. Voorgaande weken was mij meerdere malen gevraagd om een update van het weer. Helaas heet ik niet Piet Paulusma en ambieer ik ook geen carrière als weervrouw. De voorspellingen klopten vrijwel nooit en vandaar dat ik mijn Hollandse drang om het weer nauw in de gaten te houden, had losgelaten. Vanwege de storm kon alleen de middagtocht door gaan. We hadden 21 fietsen waarvan 6 fietsen voor mensen boven de 1.90m, maar er waren 23 deelnemers waarvan 10 mensen boven de 1.90m. Na wat gepuzzel en de flexibiliteit van de Crusj-groep, startte de tocht. Beginnende door Portimao, richting Alvor om deze vervolgens af te maken langs de kust, weer terug naar Praia da Rocha.

In de avond gingen we naar Alvor, een schattig vissersplaatsje liggende tussen een rivier en de zee,  gevuld met oude straatjes en een hoop Engelsen. Naast de leuke restaurantjes en souvenirwinkeltjes zijn er daarom ook een aantal karaokebars en sportcafés. Even een uurtje rondlopen in Alvor viel in het water (gelukkig dit keer niet letterlijk!), want een van de taxi’s besloot er drie kwartier over te doen voordat hij ons bij het hotel ophaalde. Het was nogal druk vanwege een belangrijke Champions League wedstrijd! Na een heerlijke maaltijd bij Vagabondo rolde wij bijna letterlijk naar beneden het straatje af en stopten we voor in eerste instantie alleen een kopje koffie bij de karaoke bar. Nadat enkelen hun zenuwen de baas waren geworden, werden de zangkwaliteiten van de singles tentoon gesteld. Een gevalletje: gelukkig hebben we de filmpjes nog!

Modderhappen

De meest geliefde activiteit van de week staat op woensdag op de planning, de jeepsafari! Mario was wederom onze ‘leader’ en hoewel iedere leader de tocht tot een ware belevenis maakt, staat Mario bij mij op nummer 1! Niet alleen zorgt hij ervoor dat je een ware jeep-experience ervaart dankzij het trotseren van de nodige bulten, modderkuilen (of stoffige parcours) en rotsen, onderweg wordt er ook nog eens ontzettend veel over de omgeving en zijn bijbehorende flora en fauna verteld. Je voelt je echt geen tel onveilig, want de chauffeurs weten als geen ander hoe ze de jeep onder controle kunnen houden en jou de dag van je leven moeten bezorgen.

Nadat iedereen zich van de modder en het stof heeft ontdaan en zichzelf in de nette kleren heeft gehesen, lopen we langs het water richting het historische centrum van Portimao. Bij het schattige roze huisje, genaamd Taberna Cool, stappen we naar binnen voor een Portugese wijnproeverij. Onder het genot van verschillende wijntjes, een heerlijke port en verschillende tapas hapjes ontstaan de beste gesprekken en leren de Crusjers elkaar nog beter kennen.

De laatste dag is alweer aangebroken, wat gaat dat toch elke keer weer ontzettend snel! Helaas ging het kajakken niet door, de storm die in het begin van de week om de hoek was komen kijken liet zijn sporen na en de golven op zee waren daarom te hoog. Niet getreurd, de groep had een gezamenlijke hobby gevonden in volleybal, waarmee we de rest van de middag vulden. In de avonds sloten we de vakantie met zijn allen af bij Restaurant F, tijdens een chique afscheidsmaal en gingen de voetjes van de vloer bij ‘Cheers’.

Een fantastische week! Wanneer mag ik terug?!