Sri Lanka; het backpack reisverslag van Suzan!

03-05-2021 door Suzanne

Al jaren was ik anti ‘Wie is de Mol’. Wie gaat er nou gebiologeerd naar een programma zitten kijken waarin niets is wat het lijkt? Tja, inmiddels ben ik een van die mensen die toch elke week aan de buis gekluisterd zit en ernaar uitkijkt mijn verdenkingen op maandag met mijn collega’s te delen. Mijn eerste echte ‘Wie is de Mol’ ervaring begon met de afleveringen op Sri Lanka. En daar begon ook gelijk mijn liefde voor dit veelzijdige land. Ik kreeg Sanne zover om met mij mee te gaan en op 25 juli 2015 stapten we eindelijk het vliegtuig in. Nog nooit had ik mij zo slecht voorbereid op iets, als op deze reis....

Na een lange reis kwamen we in ons eerste hostel in Colombo aan. We kwamen laat aan, maar zijn direct doorgelopen naar het strand om even wat te eten en uiteraard onze eerste cocktail te drinken! Tussen het hostel en het strand lag een spoor. Al vrij snel kwam er een trein aan wat voor ons nogal een bezienswaardigheid was. De trein maakte een indrukwekkend geluid, er hingen aan alle kanten mensen uit en bovendien reed hij heel dicht langs de huizen!

Next stop: niet uit te spreken
’s Ochtends waren we er als de kippen bij, we hadden nog maar 15 dagen op Sri Lanka! Met de backpacks in de TukTuk (haha dat past dus echt net), gingen we richting het station. De reis is nog zo’n 4 keer veranderd, maar uiteindelijk kochten we een treinticket richting Anuradhapura, in het noorden van Sri Lanka. We hadden nog even tijd, dus hebben we Colombo zelf verkend. Een super drukke stad, het lijkt wel één grote markt. Colombo is ingedeeld in een soort districten, zo bevat de ene straat oneindig veel juweliers, in de andere vind je alleen maar thee en in de volgende kun je niets anders kopen dan groenten. Mensen lopen met spullen op hun hoofd, duwen enorme karren voor zich uit of rijden in te kleine en te volle vrachtwagens rond. Je kijkt werkelijk waar je ogen uit! Na al deze indrukken namen we met een opluchting plaats in de trein. Vijf uur en veel schitterende indrukken van het landschap later, kwamen we aan in Anuradhapura.

You go around, take picture, come back
Anuradhapura is de oude hoofdstad van Sri Lanka en deze stad barst dan ook van de tempels en stoepa’s. Via het hotel boekten we een gids die ons alles kon laten zien in zijn TukTuk. Op zijn aanraden kochten we een ticket waarmee we verschillende tempels en stoepa’s konden bekijken. Onze gids had de standaard zin met een licht Indiaas accent: “You go around, take picture, come back”. En nadat we voor ons gevoel al minstens 10 keer dezelfde tempel hadden bezocht, waarbij hij steeds weer hetzelfde zei, werd het voor ons een erg melige bedoening. Snel besloten we weer terug te gaan; genoeg tempels gezien voor de rest van de vakantie!

Van Sigiriya naar Kandy
De volgende bestemming was de Sigiriya Leeuwenrots, onze warming-up voor het echte werk: Adam’s Peak. Deze overblijfselen van een vulkaan, die je al vanaf kilometers afstand ziet opdoemen, is zeker de moeite waard te beklimmen. Je kunt er via de trap naar boven en hebt een schitterend uitzicht vanaf de top. We pakten de bus om onze trip te vervolgen naar het midden van het land. Dat is trouwens ook weer een hele beleving! De bus rijdt als een gek, zit tot de nok toe vol, maar de passagiers zijn allemaal behulpzaam en vriendelijk. Omdat ik, na veel gestuntel in het gangpad, bij het raampje mocht zitten, kwam ik met een zwart gezicht van de roet aan in Kandy. Deze stad is het startpunt voor de mooiste treinrit en de meest spirituele plek van het land vanwege de ‘Tempel van de Tand’. Je raadt het al, hier ligt de tand van Boeddha. Maar na onze overload aan tempels in het noorden besloten we deze, met veel liefde en alle respect, over te slaan (red: cultuurbarbaar).

Het hoogtepunt: letterlijk en figuurlijk
Sanne had al die tijd enorm uitgekeken naar Adam’s Peak, een 2.242 meter hoge, heilige berg en bovendien één van de heiligste plekken op aarde. Boven op de berg vind je een voetafdruk die voor zowel de Boeddhisten, Christenen, Moslims als Hindoes heilig is, maar voor iedere religie weer iets anders betekent. Jaarlijks betreden vele pelgrims en toeristen de +/-5.000 treden naar de top, om de voetafdruk en schitterende zonsopkomst te zien. Mijn enthousiasme was vanwege het aantal treden, iets minder groot, maar ik ging de uitdaging graag aan. Samen met twee meiden die we daar hadden leren kennen, begonnen we om 2 uur ’s nachts aan de tocht. Ik ga het niet ontkennen, het was zwaar, maar meer dan de moeite waard! Het voelt bij aankomst als een echte overwinning… na een paar uur als helse spierpijn.

Tijd voor een terrasje!
Nog vol van de adrenaline pakten we de trein naar Ella, dit wordt terecht de mooiste treinrit van Sri Lanka genoemd! Sanne en ik reisden 3e klas, dat betekent tussen de families. Kinderen werden op schoot geplaatst of op tafel, zodat wij ernaast konden gaan zitten. Je voelt je gelijk bezwaard, maar ze kijken je net zo lang aan tot je de plaats inneemt. Een paar studenten waren aan het jammen in de hal en bij iedere stop ging een jongen voor ons kijken of we al uit moesten stappen, typisch Sri Lanka.

Ella is een klein backpackers dorpje met gezellige terrasjes, restaurants en massagesalons. Ik kon inmiddels van de spierpijn echt niet meer normaal lopen, dus besloten we deze laatst genoemde plek te bezoeken. Bij deze wil ik iedereen waarschuwen voor de fullbody massage na zo’n intensieve wandeling! Zowel de vrouw (bij mij) als de man (bij Sanne) schroomde niet om zo goed als alle plekken van het lichaam mee te nemen, op een nogal hardhandige wijze. Ik ben bang dat dit mijn spierpijn nog verder heeft verergerd… Ach ja, weer een ervaring rijker! Neem vooral op deze plek Lion beer, gebrouwen in Sri Lanka. Smaakt extra goed met de meiden waarmee we de Adam’s Peak beklommen en het beste medicijn tegen spierpijn.

Luipaarden spotten
Yala National Park ligt in het zuidoosten van Sri Lanka en kent de hoogste dichtheid luipaarden. We waren het er al snel over eens dat dit het park werd waar we op safari zouden gaan. Tijdens de safari werden we met vier personen in een jeep rondgereden. Het gedeelte waar wij zaten was open. Onze gids en tevens chauffeur was bloed fanatiek en deed meer dan zijn best een luipaard voor ons te vinden. Hij trakteerde ons op een paar schitterende olifanten met slagtanden (uitzonderlijk in Sri Lanka!), een toekan, krokodillen, allerlei kleurrijke vogeltjes, een wezel-achtig dier, een eland en flamingo’s. De telefoon ging en nog voor ik met mijn ogen had geknipperd, gingen we vol gas langs de krokodillen, verder het park in want er was ergens een luipaard gespot! Helaas hebben wij dit luipaard net gemist, maar een mooie safari was het zeker.

Een relaxte en indrukwekkende afsluiting
Onderweg naar de eerste relax-bestemming maakten we een tussenstop in Galle. Een oude Nederlandse stad waar tevens een fort, kerk en andere authentieke gebouwen te bewonderen zijn met veel invloeden van ons kleine landje. Eenmaal aangekomen in Hikkaduwa kon het gedeelte ‘zon, zee, strand’ beginnen. Echte backpackers als we zijn, is stilzitten niet zo ons ding en hebben we uiteindelijk ook nog een theeplantage, opvangcentrum voor schildpadden en het Tsunami-museum bezocht. Vooral dit laatste is iets wat je gedaan moet hebben in Sri Lanka. Het museum ziet eruit als een slecht onderhouden ruïne en hangt helemaal vol met verhalen en foto’s, het geeft een goede indruk van wat zich hier heeft afgespeeld.

Laatste stop: Negombo
Twee overvolle treinritten en een iets te lange TukTuk-tocht later, kwamen we aan in Negombo, onze laatste stop voor vertrek. Dit is een super gezellig en levendig stadje met een prachtig strand. Negombo, ook wel “Little Rome” genoemd door de vele kerken, is grotendeels christelijk en van origine een vissersdorp. Wij hebben overdag eigenlijk alleen maar op het strand gelegen en het stadje hebben we vooral ’s avonds gezien. In Negombo vind je veel winkels, restaurants en bars. Een fijne afsluiter van een prachtige rondreis!

Twee weken waren eigenlijk te kort om alles te zien. Vond het echt ongelooflijk dat een land zo een fantastische mix kan hebben van prachtige natuur, perfecte stranden, lieve mensen, heerlijk eten en dieren die je normaliter alleen in Artis ziet! Sri Lanka is echt een aanrader, dus boek deze fantastische singlereis van Crusj!