Onze eerste singlereis naar Madeira!

17-01-2022

Voordat ik begin over de geweldige singlereis naar het prachtige Madeira, zal ik mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Dave en ik was voor de singlereis naar Madeira de reisleider van Crusj. Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk al weten organiseert Crusj het hele jaar door fantastische singlereizen. Ondertussen heb ik vele bestemmingen gezien maar stiekem is Madeira na deze reis toch wel mijn favoriete Europese bestemming geworden.

16 november 2021 stond de eerste singlereis van Crusj naar Madeira op de planning. Ik had de eer om die te mogen begeleiden.

Dit vulkanische eiland is erg bergachtig en volgens de grap van de locals is dan ook dat het enige vlakke gedeelte op Madeira de landingsbaan van het vliegveld is.
Doordat het zo bergachtig is deed je er vroeger uren over om van de ene naar de andere kant van het eiland te komen. Dat probleem is inmiddels opgelost want het eiland telt nu zo’n 180 tunnels en je rijdt nu binnen 1,5 uur van de ene naar de andere kant van het eiland.

Voor deze singlevakantie naar Madeira hadden we een leuk en actief programma gemaakt met verschillende wandelingen, een avontuurlijke canyoning tocht hoog in de bergen en een jeep tour over een groot gedeelte van het eiland. Uiteraard was er ook tijd om een dagje te relaxen op een catamaran en dolfijnen te spotten. Kortom genoeg moois om naar uit te kijken vooraf!

We kwamen op maandag in het begin van de avond aan op Madeira. Na een korte transfer naar ons hotel kon de vakantie dan echt beginnen! Even inchecken, kamers inrichten en klaarmaken voor de avond want we konden snel door naar een leuk restaurant om de hoek voor het welkomstdiner.

Voor dinsdag stond een heerlijk relaxte catamaran tocht op het programma. Helaas was het weer op deze dag net even wat minder dan je verwacht op Madeira. Hierdoor zat lekker bruin worden op het water er niet in. Onze hoop hadden we daarom maar gevestigd op het spotten van heel veel dolfijnen, walvissen en schildpadden. We verlieten de haven en gingen vol goede moed de zee op. Maar helaas: we hebben geen dolfijnen gespot.

Maar de mooie kustlijn van Madeira en de schitterende uitzichten zorgden ervoor dat we een heerlijke dag op het water hadden. Zo voerden we langs Cabo Girão; met 580 meter één van de hoogste kliffen ter wereld. Echt spectaculair!
Aan het einde van de catamaran tocht kregen we allemaal een kaartje waarmee we op een willekeurige dag naar keuze nog een keer gratis mee mochten omdat we deze keer geen dolfijnen hadden gespot. Meerdere mensen van de groep hebben gebruik gemaakt van dit aanbod en toen wel het geluk gehad om een glimp op te vangen van Flipper.

Op woensdag ging het avontuur écht beginnen met een canyoning tocht hoog in de bergen van Madeira. Tijdens canyoning volg je al lopend, glijdend, zwemmend en abseilend de loop van een rivier door een bergkloof. Dit was voor vertrek al mijn favoriete excursie en ik werd niet teleurgesteld in mijn verwachting. We werden in een busje opgehaald voor ons hotel en vertrokken richting Pico do Arieiro, één van de hoogste bergen van Madeira. We gingen niet helemaal naar de top maar ergens op 1200 meter hoogte draaiden we een parkeerplaats op om onze wetsuites aan te trekken, valharnassen om te doen en helmen op te zetten. Zo wisten we zeker dat we veilig naar beneden konden komen. Eenmaal in onze uitrusting gehesen stapten we terug het busje in om het laatste stukje te klimmen voordat we aan de canyoning afdaling konden beginnen.

Ergens halverwege de weg werden we gedropt om vervolgens de wildernis in te duiken op zoek naar de bergkloof. Uiteraard samen met onze twee instructeurs die ons begeleidden, tips gaven en onderweg mooie actiefoto’s konden maken.
Eenmaal bij de rivier aangekomen kregen we nog de laatste veiligheidsvoorschriften uitgelegd en vervolgens liepen, gleden, zwommen en abseilden we naar beneden. Dit was echt een schitterende tocht met overal waar je keek de schoonheid van de natuur om je heen.

Op dag vier gingen we een mooie wandeling maken bij Ponta de São Lourenco. Dit is het meest oostelijke puntje van Madeira. Madeira staat bekend als een heel groen eiland. En dat klopt ook, behalve op dit puntje van het eiland! Hier is het heel droog, kleuren de vlaktes oranje-bruin en groeit er bijna niets. Dit komt omdat hier geen hoge bergtoppen zijn zoals op de rest van het eiland. Hierdoor waaien de wolken over en dus kent dit gedeelte weinig neerslag. Maar dat neemt niet weg dat het hier ook schitterend is. Je wandelt door de vulkanische geschiedenis van het eiland over prachtige kliffen en langs steile rotswanden. Een unieke ervaring!

Op vrijdag stond een wandeling door toch wel één van de meest sprookjesachtige omgevingen (op de Efteling na) die ik ken op het programma: de Rabaçal - 25 Fontes wandeling. We startten de wandeling hoog in de bergen waar je direct wordt omringd door bomen en overal waar je kijkt zie je mos groeien. Dit komt natuurlijk doordat het heel vochtig is. Het absolute hoogtepunt van deze wandeling is een waterval in een kleine vallei tussen hoge rotswanden. We sloten de wandeling af met een pikdonkere, 800 meter lange tunnel die helemaal met mos begroeid is (nog nooit zo blij geweest met de zaklampfunctie op onze telefoons).

Op zaterdag konden we onze benen even wat rust geven want we gingen op jeep safari. Het regende helaas het merendeel van de dag, maar dat heeft de pret niet gedrukt. Alleen zijn de foto’s van alle prachtige plekken iets minder mooi geworden. Halverwege de tour stopten we nog even bij een rum fabriek waar ze de enige echte Madeireze rum maken. Uiteraard mochten we ook een glaasje proeven en hierdoor werd het nóg gezelliger ;).

Op de laatste dag gingen we per bus nog een aantal schitterende plekken vlakbij de hoofdstad Funchal bekijken. We reden over (smalle) bergwegen omhoog richting Eira do Serrado. De buschauffeurs hier verdienen eigenlijk wel een lintje voor hun driving-skills. Als je ziet hoe makkelijk en nog best snel ze zich met zo’n grote bus langs de bergwanden manoeuvreren, dan besef je dat zoiets net iets meer talent vergt dan een bus over de A2 bij Utrecht te sturen. Het hoogtepunt van de tour, Eira do Serrado, was echt adembenemend: een schitterend uitzicht in een geweldige vallei hoog in de bergen!

Een klein groepje sportievelingen van onze groep was niet mee gegaan met de bus tour maar hadden de mountainbike tour gekozen. Eenmaal terug bij ons hotel kwamen we toevallig tegelijk aan met de mountainbikers die helemaal onder de modder en wat schrammen hun transferbusje uitstapten. Ze waren razend enthousiast over de mooie mountainbike tour in de bergen die vooral bestond uit afdalen over smalle bospaadjes.

Naast alle excursies zijn we natuurlijk ook elke avond gezellig met de hele groep uit eten geweest. Elke avond weer een ander lekker restaurant; de Madeirezen weten ook zeker wat goed eten is!

Het was een zeer geslaagde, actieve, gezellige en vooral onvergetelijke singlereis naar Madeira. En zoals ik aan het begin al zei: Madeira heeft het plekje veroverd van mijn meest favoriete Europese bestemming.