Eigenaresse Emma stelt zich voor

28-11-2023

Mijn naam is Emma Blanchard en ik ben de oprichtster van Crusj. Naar mijn studie rechten ben ik bij TUI aan de slag gegaan als legal advisor en project manager. Voor mijn werk moest ik veel op onze vakantiebestemmingen in het buitenland zijn en dan verbleef ik uiteraard in onze hotels.

Vanaf mijn allereerste trip merkte ik op dat alles was ingericht op gezinnen en stelletjes. Als single reiziger was ik echt een vreemde eend in de bijt. In de ochtend werd ik een beetje meewarig aangekeken en in de avond probeerde de ober mijn diner-voor-1 op te vrolijken door ongemakkelijke opmerkingen te plaatsen waardoor mijn avond nog ongemakkelijker werd.

Al snel besloot ik om het avondeten in de eetzaal van het hotel te skippen en ging ik bij een gezellig restaurantje in de buurt zitten. Maar ook daar kwam ik snel tot de conclusie dat alleen eten echt een ding is en kreeg ik het gevoel dat iedereen mij raar of zielig vond. Uiteindelijk werden het dus roomservice diners op mijn hotelkamer: niet gezellig en een beetje eenzaam, maar wel een stuk relaxter!

Tijdens zo’n roomservice avond is bij mij toen het balletje gaan rollen. Hoe zou een single zijn vakantie doorbrengen? Zou hij/zij hetzelfde ongemakkelijke gevoel ervaren? Zou hij/zij dan überhaupt alleen op vakantie gaan? Eenmaal thuis ben ik dit gaan onderzoeken en al snel kwam ik tot de conclusie dat er meer mensen zijn zoals ik. Mensen die zin hebben in een leuke vakantie maar niet alleen de dag willen doorbrengen en zeker niet alleen willen ontbijten/dineren! En zo is mijn idee ontstaan om singlereizen te gaan organiseren!

Samen met twee ondernemers uit de reisbranche ben ik toen gaan brainstormen en heb ik vervolgens Crusj kunnen opzetten. De basis van ons concept is vrijheid/blijheid: iedereen is vrij om mee te doen (of niet) met activiteiten, je kunt altijd aanschuiven tijdens het eten en er moet een leuke kroeg/beachclub/etc in de buurt zijn waar het altijd gezellig is.

Uiteraard wilden we dit wel eerst in de praktijk testen en daarom hebben we een testreis georganiseerd naar Karpathos. De testreis bevestigde ons concept en daarna zijn we de website gaan ontwikkelen. Ons reclamebureau heeft de naam bedacht en wij waren meteen verkocht: Crusj was lekker kort, krachtig en een beetje dubbel waardoor het goed bleef hangen!

En toen was het zover: onze eerste reis naar Kreta! Helaas ging de verkoop niet zoals gehoopt en hebben we een aantal plekken weg moeten geven en aan vrienden gevraagd of ze mee wilden gaan. Op die manier was deze reis toch vol en werd het samenzijn precies zoals we het voor ogen hadden. De tweede reis, naar Portimao, was wel vol en een enorm succes! Met ruim 40 singles hebben we een geweldige tijd in Portugal gehad. Het was echt een groot feest en toen wist ik zeker dat ons concept zou gaan werken!

In het begin begeleidde ik (bijna) alle reizen zelf. Maar naarmate de tijd vorderde werden het er steeds meer en kon ik niet alle kantoorwerkzaamheden meer combineren met het reisleiderschap. Aan de ene kant heel jammer, want ik vond het directe contact met onze klanten altijd geweldig en hoe leuk is het dat je werkt vanuit de mooiste bestemmingen? Maar om de groei te kunnen realiseren moesten we professionaliseren en een goede organisatie, die niet op 1 persoon steunt, neerzetten.

Ik heb heel veel goede herinneringen aan mijn Crusj-reisleiderschap. Met tranen in mijn ogen was ik soms de mensen aan het uitzwaaien. Het voelde alsof je hele vriendengroep opeens vertrok en dan moest je je wel weer even resetten voor de nieuwe groep. En de mensen die je ontmoette waren vaak mensen die je wellicht niet in het dagelijkse leven tegen zou komen. Daardoor is mijn horizon zo veel breder geworden en ben ik zelf ook veel opener geworden.

Een van de meest bijzondere reizen die ik begeleid heb was de reis naar Vietnam. Het is een prachtig land, de mensen waren heel lief, het eten heerlijk en de groep was geweldig! Ook onze lokale gids heeft er alles aan gedaan om ons een geweldige tijd te bezorgen. We gingen met de nachttrein van Hanoi naar Hue. Twee reizigers hadden echt van alles meegenomen waaronder discolampen en boomboxen. We hebben de restauratie wagen omgebouwd tot disco en de allerleukste avond ooit gehad! We kwamen verlaten stationnetjes binnen rijden waar backpackers met open mond stonden te kijken naar ‘onze’ wagon. Na aan boord te gaan kwamen ze uiteraard de gezelligheid opzoeken en uiteindelijk stond de wagon helemaal vol. Op elk station ging de bier verkoopster nieuw (en koud) bier voor ons halen en ik weet zeker dat zij ook de avond van haar leven heeft gehad!

Er zijn nog steeds veel mensen die het een drempel vinden om voor het eerst op singlereis te gaan. Ik vind dat echt zonde want het is super leuk en je doet jezelf echt tekort om niet te gaan. Overigens denk ik niet dat een singlereis voor iedereen is weggelegd: als je er niet van houdt om met een groep iets te doen, dan kan je beter een ander type vakantie boeken.

Ik hoop dat we nog heel veel meer singles over de streep weten te trekken en nog meer mensen blij kunnen maken met een fijne vakantie. Verder hoop ik dat we nog heel veel meer mooie bestemmingen toe kunnen voegen aan ons aanbod, maar wel met aandacht voor duurzaamheid. Zeker voor de lange termijn is het nodig om hier op te focussen. Met alle bosbranden, overstromingen en stormen die we afgelopen zomer hebben gehad, word je nog eens extra met je neus op de feiten gedrukt dat we maar 1 planeet hebben en dat we daar met z'n allen zorg voor moeten dragen.

Voor elke single reiziger wens ik toe dat je volledig jezelf kan zijn. Sta open voor contact met mensen van wie je wellicht niet direct denkt een klik mee te zullen hebben en geniet van al het moois dat onze vakantiebestemmingen je te bieden hebben. Ik weet zeker dat je dan een fantastische vakantie zult hebben. Wij zullen er in ieder geval alles aan doen om voor jou een heerlijke vakantie te organiseren en ik hoop dat je terug zult kijken op een onvergetelijke ervaring.