Singlereis Vietnam: rochelende Chinezen, wormen, een party train en nog veel meer

22-12-2018

Afgelopen november is Emma met Crusj mee geweest op de singlereis door Vietnam. Met 22 mensen en onder leiding van de lokale agent René heeft Emma een prachtige reis gemaakt. Lees in dit blog haar uitgebreide verslag van haar Vietnam-reis!

Ik ben net terug van onze singlereis door Vietnam. Deze tweeweekse rondreis was nieuw in ons aanbod en ik was natuurlijk ontzettend benieuwd naar dit Aziatische land. De reis heeft al mijn verwachtingen overtroffen en ik heb enorm genoten van de prachtige landschappen, de hectische steden, het culturele erfgoed, het heerlijke eten en de ontzettend gezellige groep. Dit blog is dus een enorm enthousiast reisverslag!

Beetje awkward
Zoals bij elke singlereis is het eerste moment dat de gehele groep samenkomt op Schiphol een beetje awkward. Je geeft iedereen een handje en stelt je voor, waarna ik meestal niet meer weet bij wie welke naam hoort… maar, zoals altijd, was het ijs snel gebroken en na het eerste diner in Hanoi leek het alsof ik al weken met deze groep op pad was. Door onze gezamenlijke bijna-doodervaring bij het oversteken van elk kruispunt werd de band bovendien in korte tijd enorm versterkt.

Russische-oversteek-roulette
In Vietnam geldt namelijk het recht van de sterkste in het verkeer. Als voetganger moet je daarom heel rustig oversteken terwijl 100 scooters op je af komen rijden. Je moet niet langzamer of sneller gaan lopen en je moet al helemaal niet stoppen, want dan gaat het zeker mis. Gelukkig was onze gids René bij onze eerste oversteken aanwezig en daarna kregen we het zelf ook wel onder de knie.

Hanoi
Hanoi was een fantastisch begin van onze reis. Wat een prachtige, hectische en gigantische stad! Het mausoleum van Ho Chi Minh is een absolute must. Nergens voelde je de aanwezigheid van het communisme zo sterk als op deze plek.
Hanoi is een stad van extremen. We hebben in een super chique rooftopbar cocktails gedronken maar ook in een lokale bar, zittend op lage krukjes, onze eerste Tiger-biertjes geproefd. De waterpuppet show was met name hilarisch, maar niet erg cultureel en door de jetlag lag de helft van de groep te slapen, dus deze show halen we bij de volgende reis uit het programma.

Wormen met sojasaus
Na alle highlights gezien te hebben in Hanoi gingen we door naar Mai Chau. Een klein gehucht waar we in een homestay sliepen. Dit houdt in dat je bij een familie thuis slaapt die voor je kookt en je slaapt met de hele groep in één open ruimte (de snurkers lagen overigens in een andere ruimte, dus we konden heerlijk slapen…). In Mai Chau hebben we een prachtige fietstocht door de rijstvelden gemaakt, weer gezellig biertjes gedronken en wormen gegeten (met sojasaus is alles lekker).

Rochelende Chinezen
Na deze heerlijke rustige locatie gingen we door naar twee ontzettend toeristische plekken. Ik wist wel dat Vietnam toeristisch is, maar had nooit gedacht dat we ons in Ninh Binh en Halong Bay een weg zouden moeten banen door groepen Chinezen heen. Ook werden al onze vooroordelen omtrent Chinezen die op een groepsreis gaan bevestigd. Er werd lekker gedrongen, gerocheld en gespuugd. Ook wilde iedereen met ons op de foto, dus de hele Crusj-groep is nu wereldberoemd in China.

Een unieke en niet altijd even leuke ervaring, maar dat nam niet weg dat beide locaties prachtig zijn. De natuur is gewoonweg magnifiek en je mag deze highlight niet missen wanneer je een singlereis door Vietnam maakt. De boottocht door Halong Bay was erg leuk en onze crew zorgde ervoor dat het ons aan niks ontbrak. Absolute tip is om ’s ochtends vroeg een grot te bezoeken. Er zijn dan nog geen andere toeristen en het was erg indrukwekkend.

Party train
Onze chauffeur bracht ons vervolgens weer terug naar Hanoi waar we met de nachttrein naar Hue zouden afreizen. De nachttrein was misschien wel één van de gaafste momenten van deze reis. We gingen met z’n allen naar de restauratiewagon en dat werd de Crusj Disco. Eén van de reizigers had led-verlichting (!!) en een stroboscoop (!!!!) mee, dit in combinatie met twee grote JBL-boxen zorgde voor een rijdend feestje met hilarische taferelen. Met name de verbaasde gezichten van backpackers die op een tussenliggend station op de trein stonden te wachten waren onvergetelijk.

In Hue, de oude keizerlijke hoofdstad, hebben we uiteraard de highlights braaf bezocht en daarna hadden we wat vrije tijd. ’s Avonds de eerste potjes Djenga gespeeld wat een goede voorbereiding was voor ons verblijf in Nha Trang.

Kikkers op een stokje
Onze volgende stop was Hoi An. We verbleven in een prachtig hotel, met heerlijk zwembad, dat net buiten het toeristische centrum lag. Hoi An is een fijne stad die tussen 14:00 en 21:00 uur helaas wel overspoeld wordt door busladingen toeristen, maar dat mag de pret niet drukken. Je hebt heel veel leuke winkeltjes, kunt overal kleren en schoenen op maat laten maken (ik ben twee paar mooie slippers rijker) en een super leuke streetfood market. Beide avonden hebben we een streetfood tour gedaan en allemaal verschillende dingen gegeten: van kikkersaté tot een pannenkoek met Nutella; het was allemaal heel goed van smaak!

ANWB-stelletjes
In Hoi An kan je gemakkelijk een week verblijven omdat de sfeer heel relaxt is en omdat de stad aan zee ligt. Dus heb je zin in een paar dagen strand, dan zit je hier helemaal goed. We hebben verder heerlijk op het terras gezeten van Belleville, een café aan de zuidoever van de rivier. Aan het begin van de avond speelt een oude hippie live muziek en daarna hebben ze een super goede playlist. In Hoi An begon ook het fotograferen van de ANWB-stelletjes (zie foto hieronder… verdere uitleg is denk ik niet nodig). En we hebben ook een geweldige kookcursus gevolgd. Kortom: ik heb geen duik in het zwembad genomen, want daar was geen tijd voor.

Tyfoon
Vanaf Hoi An gingen we weer met de nachttrein. Deze avond was de groep echter redelijk uitgeblust en niemand dacht dat we onze vorige treinreis zouden kunnen overtreffen, dus we probeerden vroeg te gaan slapen. Helaas was deze trein een beetje minder luxe en heb ik weinig geslapen door het enorme geschommel, gepiep en gekraak.

In Nha Trang kon er bijgeslapen worden want door de tyfoon ging onze boottocht helaas niet door. Nha Trang is overigens geen aanrader om heen te gaan. De stad heeft een mooie hindoeïstische tempel, maar meer heeft deze badplaats waar met name Russen en Chinezen heengaan niet te bieden.

Gelukkig was er wel een rooftopbar maar deze was wat minder chique dan in Hanoi. Mensen zaten aan ballonnen die even groot waren als hun bovenlijf. Wel weer een unieke ervaring maar na één biertje zijn we snel weer weggegaan.

Overstroming
De volgende dag probeerden we de stad uit te komen, maar het was ons niet gegund. Na een paar pogingen via verschillende wegen, die allemaal onbegaanbaar waren geworden, zijn we uiteindelijk vast komen te zitten in een dorp. Gelukkig waren we niet alleen. Zo’n 30 andere bussen waren hier ook gestrand dus de lokale handelaren hadden een geweldige dag.

Spelletjesdag
Om negen uur ’s ochtends stond het water op sommige plekken tot je middel, maar drie uur later was het helemaal gezakt en konden we weer terug naar het fantastische Nha Trang. Gelukkig hadden we een leuke kroeg gevonden, Crazy Kim. In dit prachtige etablissement hadden ze veel verschillende spelmogelijkheden; we konden kiezen uit poolen, vier-op-een-rij en Djenga. Een kakkerlak hield ons af en toe gezelschap dus het was weer een onvergetelijke avond!

Ho Chi Minh
Na heerlijk uitgeslapen te hebben (voor het eerst tijdens deze reis) had René besloten dat we met het vliegtuig naar Ho Chi Minh City zouden gaan zodat niet het gehele programma in de war zou raken. Ik was een beetje teleurgesteld door deze stad. Had na Hanoi erg hoge verwachtingen maar Ho Chi Minh is veel commerciëler en minder authentiek dan Hanoi. Desondanks hebben we ons goed vermaakt, al kan ik je de bar street alleen maar aanraden als je heel graag een gehoorbeschadiging wilt.

Tunnels en de Mekongdelta
Vanuit Ho Chi Minh hebben we wel twee prachtige excursies gemaakt. De Cu Chi Tunnels waren erg indrukwekkend en ik heb geschoten met een AK47 (ook hier heb je grote kans op een gehoorbeschadiging…). Onze dag in de Mekongdelta was ook erg leuk, interessant en een relaxte afsluiter van een superintensieve singlereis door Vietnam!

Bedankt!
Rest me verder niks anders dan eenieder te bedanken voor zijn/haar aanwezigheid. René, onze lokale agent en gids, was echt een topper die altijd voor ons klaarstond en ervoor gezorgd heeft dat alles op rolletjes liep tijdens deze singlereis! En zonder mijn reisgenoten was deze reis nooit zo’n feestje geworden. Ik reken deze reis tot één van mijn leukste met dank aan jullie!